Prosperity (祈福)


Oh studies practicality through the symbolic forms found inside or on the exterior of residential buildings. In particular, he found moulded patterns of ten longevity symbols and 12 zodiacs, originating from the Korean tradition of praying for blessings, attached or engraved on the main gates, front doors, and fences of the houses, and the surfaces of the garage shutter doors. The symbols were created by appropriating different patterns and motifs from art nouveau, mosques, Greek temples, and Chinese and Japanese aesthetic traditions, smoothly traversing various religions, nations, and eras



︎


기복 (敵産)


과거 궁이나 성문 처마 위 어처구니, 한옥의 귀면망와, 집 내부 등에 걸려 있던 십장생도 등은 공간에 들어오는 악재를 막고 가족의 무병장수를 바라는 우리의 과거 풍습이라 말할 수 있다. 이는 전통한옥 이후 근대화된 주택(양옥, 빌라, 상가주택 등)의 내.외부에 확장, 적용되는데 특히 대문, 현관문, 담벼락, 주차장 셔터 등에 십장생, 십이지 문양을 기본으로 주물, 모르타르 방식으로 자리한다. 흥미롭게도 이 문양은 불교, 도교의 것을 그대로 가지고 온 것도 있지만 아르누보, 모스크 사원, 그리스 신전, 일본, 중국의 전통문화에서 발견되는 문양과 모티브를 차용하고 조합해 만들었다. 즉 종교, 국가, 시대를 유연하게 가로지르는 기복(祈福) 디자인이라 말할 수 있다.  ‘적산(敵産)’과 마찬가지로 건축적, 조형적 언어를 통해 변화하는 역사와 삶의 형태를 들여다볼 수 있는 이미지라 생각한다.



︎︎


Production Period : 2022 -  / Media : Pigment Print /  Size Variable / Location : Incheon,  Busan,  Gwangju, Jeongeup,  South Korea / Number of Works :  20 +
Title (From the Top) :  Prosperity(祈福)01, Prosperity(祈福)03, Prosperity(祈福)04, Prosperity(祈福)02 / Installation View of  ‘ Soft and Weak like Water ‘,  the 14th Gwangju Biennale 2023.